Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Kees (en Renate) Jager - WaarBenJij.nu Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Kees (en Renate) Jager - WaarBenJij.nu

Fox Glacier

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees (en Renate)

26 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Vanmorgen in Hokitika zijn we om 9:00 uur gaan ontbijten op ons eigen terras.
We hadden de vorige dag in de supermarkt al wat broodjes en vleeswaren gehaald, om ermee deze ochtend op ons terras te kunnen ontbijten.
Aangezien er nog wat gehaktmengsel over was van da spaghetti-avond ervoor, hebben we dat opgewarmd, zodat de heren een meatloaf als ontbijt hadden.
Omdat we nu wat vleeswaren overhielden besloten we na het ontbijt nog even langs de supermarkt te gaan, om broodjes te halen voor de middag.
Daarna op weg naar Fox glacier.
Onderweg zijn we nog twee keer gestopt bij twee meren.
Deze dag moesten we maar 127 km afleggen, dus waten we snel genoeg in Fox glacier aangekomen.
Daar gingen we een helihike doen, dus we melden ons maar alvast aan.
Toen we dat deden, bleken we ook een uur eerder al te kunnen, hetgeen ons goed uitkwam.
Daarna zijn we 100 meter verder gereden, alwaar ons motel lag.
De kamers waren helaas niet klaar, dus zijn we maar ons broodje gaan nuttigen op een picknick plekje in het dorpje.
Daarna nog even een drankje doen, bij een aardig cafeetje.
Inmiddels was het tijd voor de helihike, dus wij ons weer gemeld.
Na het checken van de kleding, waarbij we allemaal speciale bergschoenen en sokken kregen, konden we op weg met een busje naar het helikopter terrein.
Daar kregen we nog een korte briefing van alle regels en de do's and dont's.
Vervolgens op weg naar de helikopter, die na het inladen snel weg was.
Binnen een 5 minuten stonden we midden op de gletcher, alwaar een gids ons opving.
Allereerst moesten we ijzers onder onze schoenen vastmaken, die we uitgereikt kregen.
Dit was voor een goede grip op het gletcherijs.
Vervolgens ging zij ons voor met een pikhouweel, om waar nodig wat weg te kunnen hakken, zodat dat een soort trappetje vormde om je voetstappen in te zetten.
We zijn dus 2,5 uur wezen hiken, over ijs, stromend water, tussen spelonken en ijssculpturen door, en zelfs moesten we soms kruipen, in een door stromend water gevormde doorgang.
We hebben daar verschrikkelijke mooie foto's en film genomen.
Na deze flink inspannende wandeling over de gletcher, werden we uiteindelijk weer opgehaald door de helikopter.
Deze zette ons weer veilig in het dorp af, waar we weer met de bus naar de opstapplaats werden gebracht.
We zijn van alle inspanning meteen maar weer het café in gedoken voor een beetje fris.
Daarna moesten we nog inchecken bij ons hotel, waarna we daarna meteen weer zijn gaan eten.
Nu bleken de trapjes naar het restaurant ineens een stuk moeilijker te gaan, na de gehele dag stapjes in het ijs te hebben gezet.
Gelukkig was het weer nog redelijk genoeg om buiten te zitten.
Na het eten, bleek pas goed wat het betekent als je een tijdje gezeten hebt, want het kraakte en piepte bij het opstaan.
We zitten nu dus ietwat vroeg weer in het hotel, en ik schat zo in, dat de eigenaresse van het hotel niet veel kosten zal hebben bij ons van de verlichting, omdat die waarschijnlijk snel uit zullen zijn.
Morgen gaan we weer verder naar Queenstown, alwaar we twee dagen verblijven.

Groeten van ons vermoeide allemaal

• 26 Januari 2015 - 09:33

Chantal:

Hallo allemaal

Wow, wat een verhaal om te lezen
    Ben / zijn ook erg benieuwd naar de foto's van jullie wandeling !!
    Heel veel plezier nog

X uit Barendrecht

• 27 Januari 2015 - 20:55

Hans En Monique:

Hi there,

Dat klinkt heel bijzonder. Die foto's en film willen we natuurlijk heel graag zien. Het lijkt ons fascinerend.
    Geniet van alle moois...en wees morgen voorzichtig met het raften.

Love uit Gouda